сряда, 25 септември 2019 г.

ПРОЕКТНО- БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ- МЕТОДЪТ


ПРОЕКТНО-  БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ
      Отнесен към нашето съвремие, методът на проектите е изключително актуален, защото  поставя  ученика в активна позиция, а  екипната форма на работа с възможностите на съвременните информационни технологии както за проучване, така и за систематизиране и презентиране на резултатите от проведените изследвания. Формират се редица важни умения като екипност, комуникативност, презентационни умения.



СЪЩНОСТ НА ПРОЕКТНО  БАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ:

        В обучението работата по учебен проект или проектно-базираното обучение  е цялостна стратегия за активизиране на познавателния потенциал на учениците.
Проектът може да се разглежда като тема за проучване или изследване в контекста на дидактическите задачи, чието успешно разработване изисква както теоретични познания, така и практически действия. От тази гледна точка на учащите се поставят теми за разработване или проучване, които са подчинени на програмните изисквания и на образователните цели.
      Проектно- базирано обучение е процес на учене чрез идентифициране на реален проблем и разработване на решението му. Децата показват наученото като „пътешестват“ през разнообразни теми и материала по различните учебни предмети, а не се фокусират само върху конкретния урок, който преподавате в момента." Проектно- базираното обучение превръща ученето в интересна история.
Проектно- базираното обучение ни дава възможност да работим за своята мисия – да достигнем до всички деца. То ни помага да не забравим, че нашата основна работа е да подготвим учениците за истинския живот. Отчита факта, че учениците не са еднакви, те не учат по еднакъв темп и не можем да ги оценяваме по еднакъв стандартен начин, ако искаме да работим иновативно.
Учебната история, която учители и  ученици създават заедно, съставя общата единица за проектно- базирано обучение
         Съществен елемент в работата по проект е създаването на продукт или артефакт чрез използване на специфични знания и умения и разрешаване на възникващите проблеми. Моделът на проектно-базираното обучение се характеризира като “среда, активираща ученето”, тъй като:

 е центриран върху ученето, а не върху преподаването;
 учениците самостоятелно планират, проектират и осъществяват своите идеи;
 включва множество информационни ресурси, чийто подбор, преструктуриране и използване се осъществяват от учениците;
 осигурява възможност за личностна изява в зависимост от знанията, уменията и компетентностите;
 стимулира сътрудничеството и толерантността към позициите на другите;
 осигурява условия за индивидуални знания, а не за копиране;
 учениците създават артефакти и са в състояние да защитят предназначението и смисъла им.


ЕТАПИ ПРИ СЪЗДАВАНЕ НА УЧЕБЕН  ПРОЕКТ :





При разработването на определен проект обучаваните използват теоретичните си знания в различни практически дейности. Проектът засяга тема, свързана с целите на обучението и с учебното съдържание, но при разработването й учениците имат много по-голяма свобода и възможност за избор.
Работата по проект е интерактивна стратегия за реализиране на връзката между теоретичните знания и практическата дейност на учениците, за свързване на обучението с техния реален житейски и познавателен опит.
Подготовката и осъществяване на проектна работа се реализира в следния методически модел:


Тема на проекта.
  Цел и задачи на проекта.
  Връзка с учебната програма.
  Информационна осигуреност.
• Организационни аспекти: - продължителност на подготовката. - формиране и подпомагане  на работата на екипите.
  Дейности, необходими за реализиране на проекта.
  Форми за представяне на проекта.
  Оценка и дискусия.
  Резултати.

Представянето на проекта може да се осъществи чрез различни форми и средства в зависимост от продуктите и артефактите, създадени от учениците. Такива могат да бъдат:
         Изложби, постери, пана, картотеки, изделия;
         Малки книжки, текстове и есета, интервюта;
         Представяне на етюди, ролеви игри и ситуации;
         Организиране и провеждане на състезания;
         Театрална постановка по определена тема ;
·         Презентационен обучителен материал, подготвен от учениците;

 Представянето трябва да е публично, пред родители, учители и други представители на заинтересованите страни Представянето е необходимо да носи положителни преживявания, удовлетворение, интерес към резултатите от дейността и на другите.

Проектно-базираното обучение има огромен потенциал на метод, развиващ ключовите компетентности и уменията на 21 век :
·         развиване на вътрешната мотивация към ученето;
·         развиване на конструктивното критическо мислене;
·         формиране на умения за откриване на проблеми, за избор на стратегия за работа, взимане на решения, за планиране на дейността;
·         самоанализ и рефлексия, сравнение, анализ, синтез, прогнозиране;
·         придобиване на знания и компетентности в областта на информационните технологии;
·         насърчаване на сътрудничеството – работа в екипи, вземане на групови решения;
·         формиране на умения за планиране работата по проекти, представяне и защита на готовия продукт;
·         практическо прилагане на изследваната информация;
·         натрупване на опит за представяне и защита в хода на самостоятелната дейност и на нейния резултат;
·         инициативност.

.
Проектно- базираното обучение е интерактивният метод, който най-силно може да предизвика промяна в културата на преподаване, предполага сътрудничество както между учениците, така и между тях и учителя. То предполага интензивно, целенасочено и „умно“ използване на ИКТ.


ОСНОВНИ ДЕЙНОСТИ НА УЧИТЕЛ ПРИ ПОДГОТВКА НА ПРОЕКТ:

Проектно – базираното обучение определено изисква значителна предварителна подготовка от страна на учителя, но ползите са неизмерими, що се отнася до повишаване ангажираността и резултатите на учениците. Ето четирите стъпки, които ще помогнат на всеки учител да осъществи проектно- базираното обучение в своята класна стая.
Започнете планирането отзад напред. По този начин учителят прави подготовката и планира проектните дейности като изхожда от крайните резултати, знанията и уменията, които иска учениците му да научат посредством реализирането на проекта.

    Какво учебно съдържание искате учениците да усвоят до края на проекта?
    Какви ключови умения и компетентности на 21-ви век очаквате те да придобият?
    Как ще бъде представена нова информация пред учащите?
    Какъв ще бъде крайният продукт на вашия проект, с който учениците да покажат това, което са научили?
    Как ще бъдат оценени?




Видео за важните стъпки, които трябва да следва учителя, създаващ уроци чрез проектно- базирано обучение, съвети за сътрудничество:

Няма коментари:

Публикуване на коментар