ПРОЕКТНО- БАЗИРАНО
ОБУЧЕНИЕ
Отнесен към нашето съвремие, методът на
проектите е изключително актуален, защото
поставя ученика в активна
позиция, а екипната форма на работа с
възможностите на съвременните информационни технологии както за проучване, така
и за систематизиране и презентиране на резултатите от проведените изследвания.
Формират се редица важни умения като екипност, комуникативност, презентационни
умения.
СЪЩНОСТ НА ПРОЕКТНО БАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ:
В обучението работата по учебен проект
или проектно-базираното обучение е
цялостна стратегия за активизиране на познавателния потенциал на учениците.
Проектът може да
се разглежда като тема за проучване или изследване в контекста на
дидактическите задачи, чието успешно разработване изисква както теоретични
познания, така и практически действия. От тази гледна точка на учащите се
поставят теми за разработване или проучване, които са подчинени на програмните
изисквания и на образователните цели.
Проектно- базирано
обучение е процес на учене чрез идентифициране на реален проблем и разработване
на решението му. Децата показват наученото като „пътешестват“ през разнообразни
теми и материала по различните учебни предмети, а не се фокусират само върху
конкретния урок, който преподавате в момента." Проектно- базираното
обучение превръща ученето в интересна история.
Проектно- базираното обучение ни дава възможност да работим
за своята мисия – да достигнем до всички деца. То ни помага да не
забравим, че нашата основна работа е да подготвим учениците за истинския живот.
Отчита факта, че учениците не са еднакви, те не учат по еднакъв темп и не можем
да ги оценяваме по еднакъв стандартен начин, ако искаме да работим иновативно.
Учебната история, която учители и ученици създават заедно, съставя общата
единица за проектно- базирано обучение
Съществен елемент в работата по проект
е създаването на продукт или артефакт чрез използване на специфични знания и
умения и разрешаване на възникващите проблеми. Моделът на проектно-базираното
обучение се характеризира като “среда, активираща ученето”, тъй като:
•
е центриран върху ученето, а не върху
преподаването;
•
учениците самостоятелно планират,
проектират и осъществяват своите идеи;
•
включва множество информационни ресурси,
чийто подбор, преструктуриране и използване се осъществяват от учениците;
•
осигурява възможност за личностна изява
в зависимост от знанията, уменията и компетентностите;
•
стимулира сътрудничеството и
толерантността към позициите на другите;
•
осигурява условия за индивидуални
знания, а не за копиране;
•
учениците създават артефакти и са в
състояние да защитят предназначението и смисъла им.
ЕТАПИ ПРИ СЪЗДАВАНЕ НА УЧЕБЕН ПРОЕКТ :
При
разработването на определен проект обучаваните използват теоретичните си знания
в различни практически дейности. Проектът засяга тема, свързана с целите на
обучението и с учебното съдържание, но при разработването й учениците имат
много по-голяма свобода и възможност за избор.
Работата по
проект е интерактивна стратегия за реализиране на връзката между теоретичните
знания и практическата дейност на учениците, за свързване на обучението с
техния реален житейски и познавателен опит.
Подготовката и
осъществяване на проектна работа се реализира в следния методически модел:
Тема на проекта.
• Цел и задачи на проекта.
• Връзка с учебната програма.
• Информационна осигуреност.
• Организационни
аспекти: - продължителност на подготовката. - формиране и подпомагане на работата на екипите.
• Дейности, необходими за реализиране на
проекта.
• Форми за представяне на проекта.
• Оценка и дискусия.
• Резултати.
Представянето на
проекта може да се осъществи чрез различни форми и средства в зависимост от
продуктите и артефактите, създадени от учениците. Такива могат да бъдат:
•
Изложби, постери, пана, картотеки,
изделия;
•
Малки книжки, текстове и есета,
интервюта;
•
Представяне на етюди, ролеви игри и
ситуации;
•
Организиране и провеждане на състезания;
•
Театрална постановка по определена тема ;
·
Презентационен обучителен материал,
подготвен от учениците;
Представянето трябва да е публично, пред
родители, учители и други представители на заинтересованите страни
Представянето е необходимо да носи положителни преживявания, удовлетворение,
интерес към резултатите от дейността и на другите.
Проектно-базираното
обучение има огромен потенциал на метод, развиващ ключовите компетентности и
уменията на 21 век :
·
развиване на вътрешната мотивация към
ученето;
·
развиване на конструктивното критическо
мислене;
·
формиране на умения за откриване на
проблеми, за избор на стратегия за работа, взимане на решения, за планиране на
дейността;
·
самоанализ и рефлексия, сравнение, анализ,
синтез, прогнозиране;
·
придобиване на знания и компетентности в
областта на информационните технологии;
·
насърчаване на сътрудничеството – работа в
екипи, вземане на групови решения;
·
формиране на умения за планиране работата
по проекти, представяне и защита на готовия продукт;
·
практическо прилагане на изследваната
информация;
·
натрупване на опит за представяне и защита
в хода на самостоятелната дейност и на нейния резултат;
·
инициативност.
.
Проектно-
базираното обучение е интерактивният метод, който най-силно може да предизвика
промяна в културата на преподаване, предполага сътрудничество както между
учениците, така и между тях и учителя. То предполага интензивно, целенасочено и
„умно“ използване на ИКТ.
ОСНОВНИ ДЕЙНОСТИ НА УЧИТЕЛ ПРИ ПОДГОТВКА
НА ПРОЕКТ:
Проектно
– базираното обучение определено изисква значителна предварителна подготовка от
страна на учителя, но ползите са неизмерими, що се отнася до повишаване
ангажираността и резултатите на учениците. Ето четирите стъпки, които ще
помогнат на всеки учител да осъществи проектно- базираното обучение в своята
класна стая.
Започнете планирането отзад напред. По
този начин учителят прави подготовката и планира проектните дейности като
изхожда от крайните резултати, знанията и уменията, които иска учениците му да
научат посредством реализирането на проекта.
Какво учебно съдържание
искате учениците да усвоят до края на проекта?
Какви ключови умения и компетентности на 21-ви век очаквате те да придобият?
Как ще бъде представена нова информация пред учащите?
Какъв ще бъде крайният продукт на вашия проект, с който учениците да покажат това, което са научили?
Какви ключови умения и компетентности на 21-ви век очаквате те да придобият?
Как ще бъде представена нова информация пред учащите?
Какъв ще бъде крайният продукт на вашия проект, с който учениците да покажат това, което са научили?
Как ще бъдат оценени?
Видео
за важните стъпки, които трябва да следва учителя, създаващ уроци чрез
проектно- базирано обучение, съвети за сътрудничество:
Няма коментари:
Публикуване на коментар